Wat verandert er in de Mangelbeekvallei?

Grondplan Mangelbeekvallei en centrum van Houthalen (klik op de afbeelding om te vergroten)

In de Mangelbeekvallei, het groene stuk tussen drukkerij Haletra en Laak, komt het verkeer uit de tunnels. Hier worden de wegverbinding, de fietspaden en de bedding van de trambus verhoogd aangelegd zodat de Mangelbeek en de dieren uit de omgeving eronderdoor kunnen passeren. Je kan hier met de auto bovengronds niet meer van Houthalen naar Helchteren rijden, of andersom. Je zal hiervoor door de tunnels moeten rijden of andere bestaande wegen moeten kiezen. Voor fietsers en het openbaar vervoer is die rechtstreekse verbinding er wel nog. 

Tunnelmond Haletra

Aan drukkerij Haletra, ten zuiden van de kern van Helchteren, komt het doorgaande en regionale verkeer vanuit het noorden uit de tunnel. De aanloop naar de tunnelmond wordt zo goed mogelijk ingepast in het landschap met een rechte wand aan de westzijde en een groen talud aan de oostzijde. De rechte wand wordt bekleed met een geluidsabsorberende afwerking om omgevingsgeluid te verminderen. Boven op het tunneldak wordt een dienstgebouw* voorzien. Het dienstgebouw wordt omgeven door veel groen, met onder andere een open ruimte voor sport, spel of ontmoetingen. 

Komende van het noorden gaat de Noord-Zuidverbinding hier over van één naar twee rijstroken in elke rijrichting. Die tweede rijstrook is bedoeld voor verkeer dat ter hoogte van het kruispunt met de Herebaan in of uit de tunnels wil rijden. De trambusbedding is ten westen van de Noord-Zuidverbinding ingepast. 

Toekomstbeeld ter hoogte van de tunnelmond Haletra richting het centrum van Helchteren (klik op de afbeelding om te vergroten)

Ecopassage Mangelbeek

Vandaag zit de Mangelbeek ingebuisd onder de Grote Baan. Met de nieuwe Noord-Zuidverbinding herstellen we de Mangelbeek weer tot een natuurlijke waterloop. Daarnaast zorgen we er ook voor dat de valleigebonden soorten, maar ook kleine en grote zoogdieren in de vallei weer veilig tussen het oosten en het westen van de Noord-Zuid kunnen bewegen.  

Daarom komen hier vier bruggen: voor beide rijrichtingen van de Noord-Zuidverbinding, voor de trambus (ten westen) en voor fietsers (ten oosten). De houten fietsbrug zet in op beleving van de Mangelbeekvallei en maximaal comfort voor de fietser. We zorgen er namelijk voor dat fietsers minder hoogteverschil moeten overwinnen.  

Toekomstbeeld ter hoogte van de ecopassage tussen de brug voor gemotoriseerd verkeer en de houten fietsbrug (klik op de afbeelding om te vergroten)

Tunnelmond Laak

Aan Laak, ten noorden van de Lokenstraat, duikt de Noord-Zuidverbinding opnieuw in de tunnel. De aanloop naar deze tunnelmond wordt op dezelfde manier ingericht als die aan Haletra: een rechte wand aan de westzijde en een groen talud aan de oostzijde. Boven op het tunneldak wordt een dienstgebouw* voorzien, waar ook een park wordt aangelegd met een halte voor het regionaal openbaar vervoer.  

Toekomstbeeld van het park boven op het tunneldak in Laak (klik op de afbeelding om te vergroten)

*Wat is een dienstgebouw?

De tunnels zijn uitgerust met allerlei technieken om de veiligheid te verzekeren. Denk aan brandblussystemen, ventilatoren die rook uit de tunnel blazen, communicatiesystemen … De aansturing van al die techniek gebeurt vanuit vijf dienstgebouwen. De dienstgebouwen komen aan de tunnelmonden (Ter Dolen, Haletra, Laak, Koolmijnlaan) en aan de Herebaan. Lees hier meer over de tunnelveiligheid.   

 

Meer weten?