Wat verandert er in het centrum van Houthalen?
In het toekomstige centrum van Houthalen verdwijnt het doorgaand verkeer ondergronds in de tunnel, waardoor enkel lokaal verkeer overblijft op de Grote Baan. De Grote Baan transformeert naar een groene parkstrip, waar wandelaars en fietsers veilig en comfortabel kunnen genieten van de omgeving. Verder is er ruimte voor de vrije bedding van de trambus en nieuwe (woon)ontwikkeling. Hoe de ruimte boven op de tunnels ingericht wordt, werken we uit in Projectbesluit NZL – Fase 2.
Op- en afrit Herebaan
De Noord-Zuid duikt ten noorden van de kern van Laak in de tunnel en komt terug boven net ten zuiden van de Koolmijnlaan. De tunnel krijgt 2 rijstroken in elke rijrichting: één rijstrook voor doorgaand verkeer en één voor de op- en afrit ter hoogte van het kruispunt met de Herebaan. Zo is er een rechtstreekse aansluiting vanuit de tunnel voorzien op het kruispunt met de Herebaan-Oost en –West. Doorgaand verkeer passeert in de tunnel onder het kruispunt door. Het kruispunt garandeert een vlotte en veilige doorstroming in alle richtingen.
Centrum van Houthalen
In het toekomstige centrum van Houthalen verdwijnt het doorgaand verkeer ondergronds in de tunnel, waardoor enkel lokaal verkeer overblijft op de Grote Baan. De Grote Baan transformeert naar een groene parkstrip, waar wandelaars en fietsers veilig en comfortabel kunnen genieten van de omgeving. Verder is er ruimte voor de vrije bedding van de trambus en nieuwe (woon)ontwikkeling. Hoe de ruimte boven op de tunnels ingericht wordt, werken we uit in Projectbesluit NZL – Fase 2. Daarnaast werkt de gemeente Houthalen-Helchteren aan het Masterplan Houthalen waar het ontwerp van het dorpscentrum verder wordt uitgewerkt.