Wat verandert er in Helchteren-Noord?
In het noorden van Helchteren wordt de bestaande flessenhals vervangen door een rijweg met twee rijbanen in iedere richting. We voorzien hier ook een vrije trambusbedding en een comfortabel en veilig fietspad. Met een ecoduct over de Noord-Zuid kunnen dieren de nieuwe weg veilig oversteken en worden waardevolle en beschermde natuurzones aan de oost- en westkant van de weg met elkaar verbonden. Ook de voormalige kmo-zone in Helchteren-Noord zal plaatsmaken voor meer groen. De huidige fietsbrug wordt verlengd en brengt je veilig en comfortabel over de Noord-Zuid.
Op- en afrit Hoef
In de toekomst zullen de Hasseltsebaan en de Heikantdreef meer noordelijk op de Noord-Zuidverbinding aansluiten, aan Bungalowpark. Daar komt een volwaardig op- en afrittencomplex dat de bestaande flessenhals reorganiseert en een vlotte doorstroming garandeert. Er komt een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad ten westen van de weg. Dat verbetert de bestaande bovenlokale fietsverbinding van Noord-Limburg tot Hasselt. Een monumentale bomenrij en een brede buffergracht versterken de beleving voor de fietsers en accentueren de Grote Baan als historische en landschappelijke as.
Slimme knip op de Hasseltsebaan
Op de Hasseltsebaan, aan de Zwarte Beek, komen slimme camera’s. Die ontmoedigen doorgaand verkeer om vanuit het noorden via de Hasseltsebaan naar de Noord-Zuidverbinding te rijden. Die route wordt vandaag vaak gebruikt door sluipverkeer. Dankzij de slimme knip komt er minder verkeer op de Hasseltsebaan en op de op- en afrit Hoef. Dat betekent dat de op -en afrit eenvoudiger ingericht kan worden en dat er op de Hasseltsebaan meer ruimte vrijkomt voor de fietser.
Natuurontwikkeling en ecoduct
De huidige kmo-zone in Helchteren-Noord en het recreatiegebied ten westen van Molenheide zullen plaatsmaken voor natuur. Via het ecoduct kunnen zowel kleine als grote diersoorten, zoals reeën en wolven, de Noord-Zuid veilig oversteken.
Fietsbrug
Ten zuiden van de huidige kmo-zone kruist de fietssnelweg de nieuwe Noord-Zuidverbinding. De bestaande fietsbrug wordt verlengd en garandeert een veilige en comfortabele fietsverbinding. Aan de oostzijde landt de brug op een duinenlandschap met een rustpunt. Om geen barrière te vormen voor bepaalde diersoorten wordt een deel van de fietssnelweg verhoogd aangelegd.
Op- en afrit Helchteren-Noord
De nieuwe op- en afrit Helchteren-Noord, net ten zuiden van de fietsbrug, sluit het centrum van Helchteren, de Kievitwijk, Molenheide en Remo aan op de Noord-Zuidverbinding. Hier maakt de Noord-Zuid de overgang van twee rijstroken per rijrichting naar één rijstrook per rijrichting. Aan weerszijden van de Noord-Zuid komt een lokale weg (2x1 rijstroken) naar het centrum van Helchteren, en een lokale weg van het centrum van Helchteren terug naar de op- en afrit.
Aan de Kievitwijk ligt de Noord-Zuid verdiept. Dat zorgt voor een lager geluidsniveau en verbetert zo de woonkwaliteit. Begroeide taluds en brede groene bermen behouden het zachte en landschappelijke wegbeeld vanop de Noord-Zuid. Een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers bij het kruispunt Peersedijk verbindt de fietspaden aan beide kanten van de op- en afrit. Deze oversteek zorgt ook voor een veilige toegang tot de lokale bushalte.
Ter Dolen en ecotunnel Broekbeek
De nieuwe Noord-Zuidverbinding doorkruist de vallei van de Broekbeek en het beschermd landschap ‘Ter Dolen’. Ter hoogte van de Broekbeek herstelt een ecotunnel de ecologische verbindingen in de vallei. In de tussenbermen planten we bomen die vleermuizen stimuleren om omhoog te vliegen om niet in aanraking te komen met het verkeer. Ten westen van de infrastructuurbundel loopt ook het bovenlokale dubbelrichtingsfietspad door richting Helchteren. De kruising met de Broekbeek verloopt op het niveau van de Voorbroekstraat die zo – als belangrijke verbinding van en naar de fietssnelweg F74 – ook wordt verknoopt.
Tunnelmond Ter Dolen
Net ten noorden van de Broekstraat en Eikendreef duikt de Noord-Zuidverbinding onder de grond. De aanloop naar de tunnelmond wordt gemaakt met een zogenaamde U-bak. De rechte wanden van de U-bak worden bekleed met een geluidsabsorberende afwerking om omgevingsgeluid te verminderen. Daarnaast plaatsen we een brede landschappelijke buffer met geluidswallen aan de westzijde van de U-bak. Ze vormen ook een visuele buffer voor de omliggende woningen. Om de tunnelmond zo goed mogelijk in te passen in de omgeving, planten we veel groen aan. Aan de tunnelmond is ook een dienstgebouw* voorzien.
*Wat is een dienstgebouw?
De tunnels zijn uitgerust met allerlei technieken om de veiligheid te verzekeren. Denk aan brandblussystemen, ventilatoren die rook uit de tunnel blazen, communicatiesystemen … De aansturing van al die technieken gebeurt vanuit vijf dienstgebouwen. De dienstgebouwen komen aan de tunnelmonden (Ter Dolen, Haletra, Laak, Koolmijnlaan) en aan de Herebaan. Lees hier meer over tunnelveiligheid.