Wat verandert er in het zuiden van Houthalen?
In het zuiden van Houthalen-Helchteren voorzien we een conflictvrije uitwisseling tussen de nieuwe Noord-Zuidverbinding en de autosnelweg E314. Er komt ook een vlotte en veilige verbinding naar Hasselt en Zonhoven, naar het centrum van Houthalen, en een rechtstreekse toegang naar het bedrijventerrein Centrum-Zuid. Rond het op- en afrittencomplex van de E314 krijgt de natuur zoveel mogelijk ruimte. We voorzien ook ecopassages op de plaatsen waar de Rodebeek en de Laambeek de weg kruisen.
Verkeerswisselaar tussen E314 en Noord-Zuidverbinding
De Noord-Zuid verbinden we met de autosnelweg E314 via een zogenaamde verkeersturbine. Er zijn enkel ongelijkvloerse kruisingen om een vlotte doorstroming te garanderen. Rondom de turbineknoop planten we veel groen aan en ten noorden wordt een ecotunnel aangelegd om de natuurlijke waterdoorstroming van oost naar west te herstellen.
Op- en afrit Centrum-Zuid
Dankzij het op- en afrittencomplex Centrum-Zuid kunnen voertuigen gemakkelijk de Noord-Zuid op- en afrijden en via een lichtengeregeld kruispunt iets verder naar het westen hebben bestuurders de keuze om richting Hasselt (N715), het regionale bedrijventerrein Centrum-Zuid, of het centrum van Houthalen te rijden.
Park & Ride en Mobility Center
Ten noorden van het lichtengeregeld kruispunt wordt ruimte voorzien voor de stapsgewijze uitbouw van een mobiliteitshub, die de huidige carpoolparking vervangt. Er komen een Park & Ride, een halte voor de trambus en een veilige en comfortabele fietsenstalling. Ook publieke dienstverlening en bijvoorbeeld een oplaad- of servicestation kunnen hier voorzien worden. Al die functies worden gebundeld onder de noemer van de mobiliteitshub. Deze zone wordt gedetailleerd uitgewerkt in het Masterplan mobiliteitshub en omgeving van de gemeente Houthalen-Helchteren.
Tunnelmond Houthalen-Zuid
Ten zuiden van de Koolmijnlaan duikt de Noord-Zuidverbinding de tunnel in richting het noorden. Voor je de tunnel inrijdt, kies je als weggebruiker de juiste rijstrook. In de tunnel is één rijstrook voorzien voor het verkeer richting Helchteren en Noord-Limburg. De andere rijstrook sluit aan op het kruispunt met de Herebaan-Oost en -West. Boven op het tunneldak komt een dienstgebouw*.
Toegangsweg richting Hasselt
De rijstroken in beide richtingen, de trambusbedding en het dubbelrichtingsfietspad worden zoveel mogelijk samengenomen als één bundel richting Hasselt, om zo een ‘stedelijke boulevard’ te vormen. Deze bundel passeert de autosnelweg E314 ten westen van de verkeersturbine en loopt over de E314 om aan te sluiten op het eerste kruispunt in Zonhoven. Ten zuiden van de E314 realiseert die brug ook een brede ecopassage voor de Laambeek. De huidige barrière van de Noord-Zuidverbinding wordt zo weggewerkt.
Toegangsweg richting Houthalen
Er komt een nieuwe lokale weg voor Houthalen met één rijstrook per rijrichting die parallel loopt met de trambusbedding en het dubbelrichtingsfietspad. De zuidelijke toegangsweg passeert de mobiliteitshub en loopt door tot het kruispunt met de Koolmijnlaan. Dat kruispunt verbindt de Meerstraat, de zuidelijke toegangsweg en de Koolmijnlaan met elkaar. Zo kan lokaal verkeer vlot het centrum van Houthalen bereiken.
Fietsbrug
Aan De Vloot kunnen fietsers veilig oversteken via de nieuwe fietsbrug, die een vlotte en veilige verbinding biedt tussen de wijk Meulenberg en de toekomstige mobiliteitshub. De fietsbrug sluit aan op de buurtweg ten zuiden van De Barrier.
*Wat is een dienstgebouw?
De tunnels zijn uitgerust met allerlei technieken om de veiligheid te verzekeren. Denk aan brandblussystemen, ventilatoren die rook uit de tunnel blazen, communicatiesystemen … De aansturing van al die techniek gebeurt vanuit vijf dienstgebouwen. De dienstgebouwen komen aan de tunnelmonden (Ter Dolen, Haletra, Laak, Koolmijnlaan) en aan de Herebaan. Lees hier meer over de tunnelveiligheid.