Werken tijdens de bouwfase
De aanleg van de tunnels onder Houthalen en Helchteren start ten vroegste in het najaar van 2026. Op de Grote Baan zullen dan twee grote werfzones zijn.
Stappen tijdens de bouwfase
De werken gebeuren in verschillende stappen:
We slopen de verworven woningen en gebouwen langs de Grote Baan.
De nutsmaatschappijen verplaatsen de rioleringsbuizen en alle kabels en leidingen van gas, elektriciteit, water en internet.
Zodra de omgeving bouwklaar is, starten de werken aan de tunnels. We werken op verschillende plaatsen tegelijkertijd: aan de tunnels, de aansluitingscomplexen, de ecopassages, …
We richten de ruimte boven op de tunnels in en leggen de vrije bedding van de trambus aan.
Vandaag is de exacte volgorde en fasering van de bouwwerken nog niet bekend. Zodra een aannemer is aangesteld om de werken uit te voeren, verfijnen we samen met de aannemer de bouwfasering.
Werken aan de tunnels
De tunnels van Houthalen en Helchteren worden ter plaatse gebouwd in een waterdichte bouwkuip.
De tunnel in Houthalen
De tunnel onder Houthalen, die 2 kilometer lang wordt, graven we uit en leggen we aan in een grote, open bouwput.
Voordat we starten met graafwerken brengen we verticale wanden in de grond aan. Die houden grond en water uit de nog uit te graven bouwkuip. Deze bouwmethode veroorzaakt geen grondontspanning of trillingen en kunnen we dus dicht bij bestaande constructies toepassen.
Vervolgens graven we de tunnel uit. Om de wanden te verstevigen plaatsen we er tijdens de graafwerken dikke, stalen buizen tussen. Zo kunnen ze niet in de bouwkuip vallen.
Als het grondwater laag staat, kan de aannemer een bemaling plaatsen met beperkt debiet. Bij een hoge grondwaterstand moet eerst een waterdicht grondvlak gemaakt worden.
Wanneer de grond uitgegraven is, bouwen we de tunnelkokers: één voor het verkeer richting Hasselt, één voor het verkeer richting Pelt. We bouwen beide kokers tegelijkertijd.
Als laatste stap plaatsen we het tunneldak.
De tunnel in Helchteren
De tunnel onder Helchteren wordt 1,5 kilometer lang. Omdat in Helchteren minder plaats is dan in Houthalen, werken we in twee fasen. Eerst bouwen we de koker voor het verkeer richting Pelt. Pas als die klaar is, bouwen we de koker voor het verkeer richting Hasselt.
Voor we beginnen te graven, brengen we de verticale wanden van de tunnelkoker richting Pelt in de grond.
Daarna gaan we op dezelfde manier te werk als bij de tunnel in Houthalen. We graven de tunnel uit en plaatsen gaandeweg dikke, stalen buizen tussen de verticale wanden. Als het nodig is, maakt de aannemer een waterdicht grondvlak. En tot slot bouwen we de tunnelkoker en het tunneldak.
Zodra de tunnelkoker klaar is, beginnen we aan de andere tunnelhelft, voor het verkeer richting Hasselt. Dat doen we volgens dezelfde stappen: eerst de wanden, daarna de graafwerken en ten slotte de tunnelkoker en het -dak.
De werken brengen onvermijdelijk hinder met zich mee. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, werken we aan een Minder-Hinderplan.