Financiering van het project

De financiering van Noord-Zuid Limburg zal verlopen via een DBFM-contract, waarbij één partij instaat voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van de infrastructuur. Dat werd op 17 mei 2024 vastgelegd door de Vlaamse Regering. Er werd een globale kostenraming opgemaakt, die neerkomt op een bouwkost van ongeveer 1,4 miljard euro.

DBFM-contract

In een DBFM-project vertrouwt de overheid het ontwerp (Design), de bouw (Build), de financiering (Finance) en het onderhoud (Maintain) van openbare infrastructuur in één overeenkomst toe aan één of meerdere private partijen. Het is een vorm van een PPS, een publiek-private samenwerking.

Een DBFM-contract heeft verschillende voordelen:

  • De opdrachtnemer kan de risico’s van alle fases op voorhand inschatten en beheersen.

  • De opdrachtnemer is ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de infrastructuur gedurende 30 jaar. Door een kwalitatief bouwwerk op te leveren, kan hij de kosten voor onderhoudswerken beperken.

  • De overheid en opdrachtnemer bepalen op voorhand een vaste, voorspelbare prijs. De opdrachtnemer zal daardoor de kosten van het project beter kunnen beheersen.

  • De overheid betaalt de opdrachtnemer pas wanneer de infrastructuur in goede staat opgeleverd wordt. Zo is de opdrachtnemer gemotiveerd om het project op tijd en volgens de gemaakte afspraken op te leveren.

  • De opdrachtnemer krijgt meer ruimte voor innovatieve of creatieve oplossingen.

 In het najaar van 2024 zullen we de aanbestedingsprocedure van het DBFM-dossier opstarten. Daarbij gaan we in een concurrentiegerichte dialoog met mogelijke aannemers om het DBFM-contract te kunnen sluiten. Deze dialoog bestaat uit een selectiefase, dialoogfase en een offertefase.

Geschatte kostprijs van het project: 1,4 miljard euro (incl. btw)

WEL inbegrepen in de kostprijs:

  • Projectbesluit NZL – Fase 1: aanleg van twee tunnels, aansluitingen met de lokale wegen en de autosnelweg E314, en fietsbruggen

  • Projectbesluit NZL – Fase 2: aanleg van de publieke ruimte boven op het tunneldak

  • Scope Lokale Lus: aanpassingen aan het wegennet (Europarklaan, Herebaan-Oost, Herebaan-West, Helzoldstraat en Kazernelaan)

NIET inbegrepen in de kostprijs:

  • Kosten voor kabels en leidingen, communicatie en voorlichting, eventuele archeologische opgravingen, eventuele ontmanteling van explosieven, etc.

  • Studiekosten

  • Vastgoedkosten voor de aankoop van bebouwde en onbebouwde percelen

  • Trambus in zone A en C (aanleg eigen bedding en halte-infrastructuur, aankoop trambussen)

  • Exploitatiekosten (belastingen, verzekeringen, energiekosten, etc.)

Lees meer over de plannen