Nieuwe fietspaden Grote Baan Houthalen-Helchteren

STATUS
afgerond
PLAATS
Grote Baan, Houthalen-Helchteren
WERFPERIODE
maart - september 2022

De fietspaden langs de Grote Baan in Houthalen-Helchteren waren te smal, oncomfortabel en onveilig. Ook de fietsveiligheid op de kruispunten liet te wensen over. Nochtans gebeuren er heel wat lokale, functionele fietsbewegingen, voor een groot deel door scholieren die vanuit de verschillende wijken de scholen in Houthalen en Helchteren willen bereiken. Het doel van deze winst is het ondersteunen van een duurzame modal shift door de fietsinfrastructuur langs de Grote Baan tijdelijk opnieuw in te richten.

Wat en waarom

Wat is er concreet veranderd?

  • We hebben de fietspaden verbreed en verhoogd en vrijliggend aangelegd.

  • Er kwamen dubbelrichtingsfietspaden van minimaal 2m breed langs beide zijden van de Grote Baan ter hoogte van Helchteren, de Mangelbeekvallei en tussen de E314 en de Koolmijnlaan.

  • Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden van minimaal 1,5m breed langs beide zijden van de Grote Baan kwamen er tussen de Koolmijnlaan en de Daalstraat.

  • De fietspaden werden aangelegd in asfalt, waar mogelijk vergroenden we de zone tussen de fietsers en de wagens en ook aan lokale aansluitingen voorzien we bijkomende ontharding.

  • We beveiligden de oversteken voor fietsers en voetgangers. De kruispunten aan de Koolmijnlaan/Meerstraat, het John Cuppensplein, de Herebaan-Oost/-West en de Kazernelaan/Helzoldstraat werden aangepast. Op zijstraten die aansluiten op de Grote Baan hebben we bijvoorbeeld extra afslagstroken voorzien om gevaarlijke situaties tussen fietsers en voetgangers die de Grote Baan oversteken en het afslaand wagenverkeer (richting Hasselt of Pelt) te vermijden.

  • Ook de Grote Baan werd opnieuw geasfalteerd. Die was in slechte staat en dat leidde tot klachten over spoorvorming en geluidsoverlast, maar ook over wegspringende verharding die schade veroorzaakte aan wagens en eigendommen.

Wat hebben we bereikt?

  • Meer fietsgebruik bij woon-werk- en woon-schoolverplaatsingen (modal shift). Naast de infrastructuuringrepen (met deze winst, maar ook met de fietsbrug en de fietsverbinding met Centrum-Zuid), zetten we ook in op een mentale modal shift. Samen met verschillende partners werken we trajecten uit om fietsen te stimuleren: scholen, lokale bedrijven, de fietsersbond(en)

  • Een verhoogde fietsveiligheid dankzij bredere fietspaden en veiligere kruispunten.

  • Een verhoogd rijcomfort voor fietsers én chauffeurs op de Grote Baan, dankzij de nieuwe asfaltlaag.

  • Meer groen langs de Grote Baan om de beleving ervan te verbeteren. In een aantal zones (aan het aansluitingscomplex E314, ten zuiden van de Kiezelweg en Diepestraat en in de Mangelbeekvallei) ontharden we de zone tussen fietsers en wagens. Ook lokale aansluitingen worden op maat gebracht, onthard en vergroend.


Nieuws