Op maandag 21 maart start de vernieuwing van de fietspaden aan de Grote Baan in Houthalen-Helchteren. De fietspaden langs de Grote Baan zijn vandaag te smal en onveilig en daar wordt nu aan gewerkt. Ook de kruispunten worden veiliger gemaakt voor fietsers. Zo willen we meer mensen op de fiets krijgen in een veilige omgeving. Daarnaast krijgt de Grote Baan een nieuwe asfaltlaag. Deze werken brengen onvermijdelijk hinder met zich mee, maar die gaan we zoveel mogelijk beperken. De werken zullen zes maanden duren en vormen een zogenaamde uitvoeringswinst van het complex project Noord-Zuid Limburg.
Veilige fietspaden en kruispunten, en nieuwe asfaltlaag Grote Baan
De fietspaden worden verbreed en verhoogd, en komen vrij te liggen. Er komen dubbelrichtingsfietspaden van minimaal 2 m breed langs beide zijden van de Grote Baan ter hoogte van Helchteren, de Mangelbeekvallei en tussen de E314 en de Koolmijnlaan. Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden van minimaal 1,5 m breed langs beide zijden van de Grote Baan zijn voorzien tussen de Koolmijnlaan en de Daalstraat. Tegelijk verhogen we het fietscomfort door de fietspaden te voorzien van een asfaltlaag. Waar mogelijk vergroenen we ook de zone tussen de fietsers en de wagens. Bij de lokale aansluitingen voorzien we eveneens bijkomende ontharding. Naast de fietspaden beveiligen we de oversteken. Zo worden de bestaande kruispunten aangepast. Het gaat over de kruispunten aan de Koolmijnlaan, het J.Cuppensplein, de Herebaan-Oost en -West en de Kazernelaan–Helzoldstraat. Hier voorzien we bijkomende afslagstroken om gevaarlijke situaties tussen fietsers en voetgangers die de Grote Baan oversteken en het afslaand wagenverkeer (richting Hasselt of Pelt) te vermijden. Tegelijk krijgt ook de Grote Baan een nieuwe asfaltlaag. Die is in slechte staat en dat leidt tot klachten over spoorvorming en geluidsoverlast, maar ook over wegspringende verharding die schade veroorzaakt aan wagens en eigendommen.
Hinder tijdens de werken zoveel mogelijk beperkt en gespreid
De werken zullen in totaal zes maanden duren, tot september 2022. Het is onvermijdelijk dat er hinder zal zijn, maar we gaan die zoveel mogelijk beperken en maximaal spreiden. De aannemer werkt eerst de volledige westkant af, waar het verkeer richting Zonhoven rijdt, om daarna aan de oostkant, waar het verkeer richting Hechtel-Eksel rijdt, aan de slag te gaan. De werken worden in vier fasen en verspreid over zes zones uitgevoerd. Er wordt meestal overdag gewerkt. Het doorgaande auto- en vrachtverkeer zal dan aan een verlaagde snelheid van 50 km/u over twee rijstroken in beide rijrichtingen kunnen rijden. Er zal op bepaalde momenten ook ’s nachts gewerkt worden. Dat is nodig voor onder andere markerings- en belijningswerken, maar ook voor het asfalteren van de rijweg. Tijdens de nachtelijke werken zal het doorgaand verkeer vaak maar over één in plaats van twee rijstroken kunnen rijden.
Meer info: noordzuidlimburg.be/fietsgrotebaan