Fietspaden en kruispunten langs Grote Baan worden vanaf maart verbeterd

De fietspaden langs de Grote Baan in Houthalen-Helchteren zijn vandaag smal, oncomfortabel en onveilig. De verschillende kruispunten op de Grote Baan zijn ook niet veilig voor fietsers en voetgangers die willen oversteken, door verkeer dat richting Hasselt of Noord-Limburg afslaat. Daarom gaat De Werkvennootschap, de organisatie die het project Noord-Zuid Limburg coördineert, op korte termijn de fietspaden breder maken, verhogen en scheiden van het wegverkeer. Het fietscomfort wordt verder verbeterd door een asfaltlaag. Ook de Grote Baan zelf krijgt een nieuwe asfaltlaag. De start van de werken is voorzien in maart. 

Start van werken in maart

De werken starten in maart en zullen zo’n 6 maanden duren, tot september 2022. De fietspaden worden verbreed en ook verhoogd en vrijliggend aangelegd. Er komen dubbelrichtingsfietspaden van minimaal 2 m breed langs beide zijden van de Grote Baan ter hoogte van Helchteren, de Mangelbeekvallei en tussen de E314 en de Koolmijnlaan. Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden van minimaal 1,5 m breed langs beide zijden van de Grote Baan zijn voorzien tussen de Koolmijnlaan en de Daalstraat. Tegelijk wordt het fietscomfort verhoogd door de fietspaden te voorzien van een asfaltlaag. Waar mogelijk komt meer groen in de zone tussen de fietsers en de wagens. Bij de lokale aansluitingen wordt eveneens bijkomende ontharding voorzien. Ook de oversteken zullen verbeteren. Zo worden de bestaande kruispunten aan de Koolmijnlaan, het J.Cuppensplein, de Herebaan-Oost en -West en de Kazernelaan–Helzoldstraat geoptimaliseerd. Hier komen bijkomende afslagstroken om het conflict tussen fietsers en voetgangers die de Grote Baan oversteken en het afslaand wagenverkeer (richting Hasselt of Pelt) weg te werken. Tegelijkertijd met de vernieuwing van de fietspaden en kruispunten krijgt ook de Grote Baan een nieuwe asfaltlaag. 

Houthalen - Souwstraat

Hinder tijdens werken: Grote Baan blijft steeds bereikbaar

De werken vinden enkel plaats op openbaar domein. Er worden dus geen voortuinstroken of opritten ingenomen. Niettemin zal er hinder of overlast zijn. Om de hinder te beperken wordt een deel van de werken uitgevoerd in verkeersluwe periodes (weekend, vakanties…). Op die manier wordt de impact op de doorstroming van het verkeer op de Grote Baan beperkt. Zo zullen tijdens de werken twee baanvakken in beide richtingen beschikbaar zijn. De toegang voor wagens tot private percelen wordt maximaal gegarandeerd. De werken aan de kruispunten worden telkens tijdens een 3-tal weken uitgevoerd (en niet gelijktijdig). Hierbij worden de oostelijke en westelijke aansluiting afwisselend afgesloten. Er zullen omleidingen gelden. De omgeving ontvangt nog een brief voor de start van de werken, met meer informatie over de werfplanning en de minderhindermaatregelen. Deze zullen ook verschijnen op noordzuidlimburg.be/werken.

Plannen afgestemd op het voorkeursalternatief

Deze ingrepen zorgen op korte termijn voor meer verkeersveiligheid op de Grote Baan. Tegelijk is het een voorbereiding op de toekomstige situatie. Met de nieuwe Noord-Zuid komt er een vrijliggend fietspad aan de westkant van de huidige Grote Baan, dat tijdens de werken in beide richtingen gebruikt kan worden.

Meer info over de winsten: noordzuidlimburg.be/winsten.

Mangelbeekvallei