Waarom het probleem van verkeersdrukte niet zomaar zal verschuiven naar de omliggende straten

Verschuift het probleem van verkeersdrukte met het voorkeursalternatief naar de Herebaan, Europarklaan en Kazernelaan?

Nee, het probleem van verkeersdrukte zal niet zomaar verschuiven naar de omliggende straten. We nemen de bezorgdheden van de bewoners uit deze straten uiteraard zeer ernstig. In het lokale wegennet in Houthalen-Helchteren schuilt een belangrijke uitdaging in iedere oplossing voor de Noord-Zuid. Vandaag rijdt er veel (vracht)verkeer op de oost-westassen zoals de Herebaan-Oost/-West, Helzoldstraat en Europarklaan. In de meetcampagne van 2019 viel bijvoorbeeld het vele sluipverkeer vanuit de Kazernelaan (Peer, Oudsbergen) op. We moeten hier dus altijd een antwoord op bieden, als we tot een duurzame mobiliteitsoplossing willen komen voor alle bewoners van Houthalen-Helchteren.

Niet zomaar al het verkeer wordt omgeleid via oost-westassen

Uit het mobiliteitsonderzoek blijkt dat elk alternatief voor de Noord-Zuidverbinding een bepaalde druk zal zetten op het onderliggende lokale weggennet en dus op die oost-westassen. Zelfs de oostelijke omleidingsweg (A4) zou via de op- en afrit aan Europark gevolgen hebben op de lokale wegen in de buurt. Ook bij de doortochtalternatieven (A2, A3, Ax en Ay) wordt er een verkeerstoename verwacht, hoofdzakelijk tijdens de spitsuren.

Het klopt inderdaad dat de Herebaan-Oost en Europarklaan ingezet zullen worden bij het voorkeursalternatief om een deel van het verkeer uit het oosten (Bree, Peer) af te leiden naar de tunnel onder Houthalen. Maar dat betekent niet dat we zomaar al het verkeer omleiden doorheen die lokale wegen, die vandaag reeds een grote verkeersdrukte kennen tijdens de spitsenmomenten. Neen, er is nood aan een oplossing die het probleem bij de oorzaak aanpakt, en niet alleen de gevolgen. Alleen zo kunnen we tot een veilige en leefbare situatie voor de buurtbewoners komen. Hetzelfde geldt trouwens voor de westzijde, namelijk de Herebaan-West en de Helzoldstraat.

Verschillende acties om verkeersdrukte oost-westassen aan te pakken

We willen alvast op verschillende manieren omgaan met het probleem van de verkeersdrukte op de oost-westassen bij het voorkeursalternatief:

  • We zetten in op verkeerssturing. (Vracht)verkeer vanuit Bree en Peer zullen we noordelijker sturen via N73 naar N74 (Noord-Zuidverbinding). Het is dus niet de bedoeling dat iedereen vanuit deze gemeenten via de Europarklaan/Herebaan naar de N74 moet. Een deel van dat verkeer zal noordelijker, en dus vroeger op de N74, moeten rijden om via de tunnels naar bijvoorbeeld de snelweg E314 te rijden. Ook verkeer van en naar de regionale bedrijventerreinen (De Schacht in Heusden-Zolder, Centrum-Zuid en Europark in Houthalen-Helchteren) zal gestuurd worden via de daarvoor geschikte en uitgeruste route.

  • We zetten in op een duurzame ‘modal shift’ door voor lokale verplaatsingen (van minder dan 5 km) het gebruik van de (elektrische) fiets en het openbaar vervoer te stimuleren en hiervoor kwaliteitsvolle infrastructuur te voorzien. Een deel van de oplossing is wel degelijk om voor die lokale verplaatsingen de auto te laten staan en de fiets te nemen. Zo zullen kinderen en jongeren op een veilige manier met de fiets naar de scholen moeten kunnen. De Grote Baan als gevaarlijke barrière verdwijnt.

  • We zetten in op een kwaliteitsvolle herinrichting van die oost-westassen. Voor het overblijvende (vracht)verkeer, dat in spitsuren nog steeds aanzienlijk zal zijn, willen we inzetten op een kwaliteitsvolle, leefbare en veilige herinrichting van de Europarklaan en de Herebaan-Oost. Daarbij zullen we rekening houden met geluidsoverlast, luchtkwaliteit, etc. Ook het comfort en de veiligheid voor de fietsers en voetgangers zal sterk verbeterd moeten worden.

  • We zetten in op het mobiliteitsprofiel van de drie regionale bedrijventerreinen (De Schacht in Heusden-Zolder, Centrum-Zuid en Europark in Houthalen-Helchteren). Zo kunnen we bedrijven, afhankelijk van hun kenmerken en de hoeveelheid (vracht)verkeer die ze veroorzaken, leiden naar de best mogelijke locatie. Zo geven we de toekomst van de drie regionale bedrijventerreinen verder vorm en beperken we de impact op de omliggende buurten en wijken beperkt. Hier loopt momenteel een studie over in samenwerking met de gemeenten en Vlaio.

Verder onderzoek en dialoog in uitwerkingsfase

In de volgende fase van het project, de uitwerkingsfase, wordt de precieze invloed van het voorkeursalternatief op de verkeersstromen van de lokale wegen verder in detail onderzocht. Maar we gaan ook in overleg met de gemeente, met de betrokken buurten en bedrijven tijdens werksessies om tot goede en breed gedragen wijkmobiliteitsplannen te komen. Dit maakt deel uit van het gebiedsprogramma van het complex project Noord-Zuid Limburg. Dat zullen we niet alleen aan de oostzijde (Herebaan-Oost en Europarklaan), maar ook aan de westzijde (Herebaan-West en Helzoldstraat) doen. Alleen zo kunnen we tot een breed gedragen oplossing komen. Lees meer over deze en andere acties uit het gebiedsprogramma in het Voorontwerp Voorkeursbesluit en de Synthesenota via Documenten.