Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir brengen morgen, vrijdag 8 oktober, de mededeling over het voorontwerp van voorkeursbesluit van het Complex Project Noord-Zuid Limburg op de Vlaamse regering. Na een uitgebreid onderzoek en een intense dialoog met een grote groep belanghebbenden is het voorkeursalternatief voor de Noord-Zuid gekend: alternatief Ay met tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren. Er zijn twee sturende bouwstenen die de alternatieven definiëren: het wegtracé ‘missing link’ de N74 en de voertuigkeuze voor het openbaar vervoer met name Spartacus Lijn 3. Voor beide onderdelen is een alternatief naar voor gekomen: met name het tracé Ay met tunnels onder de Grote Baan en Hoogwaardig Openbaar Vervoer met een trambus.
In eerste instantie buigen de adviesinstanties zich over het voorstel. De Vlaamse Regering stelt dan een ontwerp voorkeursbesluit voorlopig vast. Daarna kan iedereen zich uitspreken gedurende de zestig dagen van het openbaar onderzoek. Eens alle opmerkingen en bezwaren verwerkt zijn, volgt de definitieve beslissing door de Vlaamse Regering. Deze wordt verwacht in de loop van april 2022
Doortochtracé 'Ay' meest gunstig
Van de drie alternatieven en twee combinatiealternatieven kwam het combinatiealternatief Ay als meest gunstige uit de onderzoeksfase. Dit alternatief ontstond eind 2020 na de publieke raadpleging over de tussennota en het advies van de gemeente Houthalen-Helchteren. Het gekozen alternatief combineert bepaalde voordelen van de andere alternatieven en houdt rekening met de eigenheid van Houthalen enerzijds en Helchteren anderzijds. Het biedt daarom de meeste ontwikkelingskansen voor de beide dorpskernen in Houthalen-Helchteren en voor de ruimere regio van Noord- tot Midden-Limburg.
In het alternatief Ay volgt de regionale wegverbinding N74 het tracé van de Grote Baan. Twee tunnels halen het doorgaande noord-zuidverkeer uit de kernen van Houthalen en Helchteren. Halverwege de tunnel onder Houthalen, kan je ter hoogte van de Herebaan-Oost of -West de tunnel in- of uitrijden. De tunnel in Helchteren start ter hoogte van de Reitstraat/Vennestraat en eindigt ter hoogte van kasteelbrouwerij Ter Dolen. Verkeer komende van de Kazernelaan (N719) uit het oosten kan via de Europarklaan en de Herebaan-Oost naar de tunnel in Houthalen te rijden. Hetzelfde geldt voor het verkeer komende van de Lillosteenweg (N719) uit het westen. Dat verkeer kan via de Herebaan-West de tunnel in. Ter hoogte van de Mangelbeek is er geen verknoping voorzien van het lokale netwerk met de N74 .
Snelle elektrische trambus met eigen bedding tussen Noord-Limburg en Hasselt
Gelijktijdig met de wegverbinding werd de ontwikkeling van een hoogwaardige verbinding voor het openbaar vervoer onderzocht. De verbinding zal grotendeels parallel liggen aan de N74. Voorzien van een eigen bedding, zal een hoogwaardige en snelle elektrische trambus tussen het station van Hasselt en het nieuwe mobiliteitsknooppunt 'Noord-Limburg', ter hoogte van het Mariaziekenhuis in Pelt, rijden. De halte-infrastructuur en het rijcomfort zal aan dezelfde kwaliteitsnormen voldoen als die van een sneltram.
Voorontwerp voorkeursbesluit Noord-Zuid naar adviesinstanties
Op basis van de onderzoeksresultaten en het overleg werd het voorkeursalternatief Ay naar voor geschoven door het onderzoeksbureau Studio NZL, De Werkvennootschap en het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid. De beschrijving van het alternatief en de argumentatie voor de keuze staan in het voorontwerp voorkeursbesluit Noord Zuid Limburg dat vandaag werd meegedeeld door de Vlaamse regering en op de website noordzuidlimburg.be is terug te vinden. Het voorontwerp gaat in oktober naar de verschillende adviesinstanties. Zowel op federaal, Vlaams, provinciaal en gemeentelijk niveau kan dan, in een periode van dertig dagen, advies gegeven worden over het geïntegreerd onderzoek en over het voorontwerp. In december zal, na de beslissing door de Vlaamse regering, een openbaar onderzoek starten dat zestig dagen duurt. Tijdens die periode krijgt iedereen de kans om te reageren. Er zullen dan ook op verschillende plaatsen langs het traject van de Noord-Zuid infomarkten georganiseerd worden. Het definitieve voorkeursbesluit van de Vlaamse Regering volgt daarna.
Begeleidingsteam start gesprekken met inwoners Grote Baan
Hoewel de definitieve beslissing pas voor 2022 is, is het voorkeursalternatief vandaag gekend. Dat betekent ook dat het voor heel wat mensen die aan de Grote Baan wonen en werken nu allemaal heel dichtbij komt. Voor een aantal inwoners aan de Grote Baan zal de impact immers groot zijn. Daarom richt de Vlaamse Overheid in samenwerking met de gemeente Houthalen-Helchteren nu al een begeleidingsteam op. Dat begeleidingsteam gaat meteen van start. Bewoners en handelaars aan de oostzijde van de Grote Baan in Houthalen worden binnenkort uitgenodigd voor een eerste gesprek. Zij zullen geïnformeerd worden over de verdere stappen en mogelijkheden. Hoewel de exacte impact van het alternatief pas in de uitwerkingsfase tot op perceelsniveau bekend zal zijn, zal het begeleidingsteam nu al proberen de vragen van de inwoners zo goed mogelijk te beantwoorden.
Lees de integrale perstekst via deze link.
Meer informatie: