Tijdens een infomarkt in Greenville stelden we donderdagavond vier toekomstbeelden voor Noord-Zuid Limburg voor. De vier toekomstbeelden zijn het resultaat van de participatiemomenten die De Werkvennootschap, het departement Omgeving en Studio NZL de hele week hebben georganiseerd. Tijdens die momenten gingen inwoners, bedrijven, organisaties en diverse overheden aan de slag met de bouwstenen en toekomstbeelden die het studiebureau hen aanreikte. De bouwstenen gingen over de mogelijke ligging van de N74 en van het regionaal openbaar vervoer, maar evengoed over de bedrijventerreinen, ecologische verbindingen, recreatie en fietsverbindingen. Opties werden tegen mekaar afgewogen en gecombineerd. Studio NZL gaat deze toekomstbeelden nu herwerken naar gedragen alternatieven. Begin 2020 moet duidelijk zijn welke alternatieven in detail onderzocht zullen worden.
Vier toekomstbeelden: meer dan ‘omleiding’ of ‘tunnel’
“Er werden deze week heel wat gedurfde toekomstbeelden besproken en gemaakt door Studio NZL en de stakeholders,” vertelt gouverneur Reynders, die procesgebeleider is van het complex project. “Dat is goed want het is net de bedoeling om nu alle opties en kansen te verkennen. We willen niet op voorhand al oplossingen uitsluiten. Het is ook goed dat de 4 toekomstbeelden die nu op tafel liggen over meer gaan dan een omleidingsweg of een tunnel. Ze maken ook belangrijke keuzes over openbaar vervoer, fietsnetwerken, kernversterking, en natuurverbindingen.”
In een eerste toekomstbeeld wordt de Grote Baan in Houthalen-Helchteren een stedelijke boulevard met brede voetpaden, bomenrijen en terrassen. Er komen tunnels voor het regionaal verkeer onder de kernen van Houthalen en Helchteren. Ook zal een snelle IC-trein op de oude spoorbedding L18 de verbinding maken tussen Hasselt en Pelt.
In een tweede toekomstbeeld wordt het regionaal verkeer omgeleid via het Oosten in een lange tunnel onder het militair domein/natuurgebied. Het openbaar vervoer zal via een sneltram (light rail) verlopen op de Grote Baan. In een derde toekomstbeeld wordt de Grote Baan een groene verkeerscorridor, waar zowel een sneltram (light rail) als het regionaal verkeer samenkomt. De kernversterking zal in dit toekomstbeeld niet langs de Grote Baan gebeuren, maar in de historische dorpskernen.
In een vierde toekomstbeeld wordt het regionaal verkeer omgeleid via het Westen langs de oude spoorwegbedding L18, gecombineerd met een S-trein met een station in Houthalen.
Uit de brede groep van belanghebbenden bleek weinig animo voor de groene verkeerscorridor als toekomstbeeld voor de gemeente Houthalen-Helchteren. De idee om door middel van de actieve verwerving van percelen meer ruimte te creëren voor de ligging van weginfrastructuur en openbaar vervoer werd wel als een interessante insteek gezien voor een herwerkt derde toekomstbeeld.
Uitvoerig onderzoek zal voorkeursalternatief aanduiden
Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap: “Studio NZL gaat de vier toekomstbeelden nu verder uitwerken naar gedragen alternatieven, in overleg met de belanghebbenden. Begin 2020 zal de alternatievenonderzoeksnota klaar zijn die vastlegt welke alternatieven in detail onderzocht zullen worden. Vervolgens kan het geïntegreerd onderzoek starten, met onder meer een kostenraming, een milieueffectenbeoordeling en een maatschappelijke kosten-batenanalyse. Tegen eind 2020 moet dit onderzoek afgerond zijn en wordt een breed gedragen voorkeursbesluit voorgelegd aan de Vlaamse Regering die dan finaal zal beslissen.”
‘Winsten’ worden opgestart op korte termijn
Wel worden een aantal deelprojecten sneller uitgevoerd, de zogenaamde ‘winsten’. Dat zijn kortetermijnmaatregelen zoals een fietsbrug op het kruispunt van de fietssnelweg (F74) en de N74, en een betere ontsluiting van bedrijventerrein Centrum-Zuid.
Integraal en participatief proces loopt verder
Tijdens de tweede cocreatieweek van Noord-Zuid Limburg werden heel wat participatiemomenten georganiseerd. De week startte zondag met het Festival van de Grote Baan waar inwoners konden meedenken tijdens het NZL-café en via de begeleide fietstochten. Op maandag, dinsdag en woensdag vonden er dan weer werksessies plaats met allerlei belanghebbenden. Het ging daarbij om vertegenwoordigers van overheidsinstanties maar ook ondernemersorganisaties, milieuorganisaties, bewonersgroepen, landbouw- en andere middenveldorganisaties namen deel. Inwoners konden die dagen ook tussen 17 uur en 18.30 uur individueel terecht in het Nieuw Administratief Centrum (NAC) in Houthalen-Helchteren en ook tijdens de infomarkt in Greenville op donderdag kon men in gesprek gaan over de bouwstenen en toekomstbeelden. Wie toch nog niet de kans vond om te participeren kan dat nog altijd digitaal tot het einde van de maand oktober via mening.noordzuidlimburg.be.