Bij de start van elk academiejaar krijgen studenten van de faculteit Architectuur en Kunst van de UHasselt de opdracht om na te denken over de toekomst van een bepaalde plek. Dit jaar gingen ze aan de slag met twee projecten in het centrum van Helchteren: het Begijnenplein en de omgeving van de Kerkstraat en de Maastrichtsestraat. Ze deden dat in samenwerking met Noord-Zuid Limburg en de gemeente Houthalen-Helchteren. Op woensdag 27 en donderdag 28 september stellen de studenten de resultaten van hun opdracht voor.
Het centrum van Helchteren zal in de toekomst een grondige make-over krijgen. Doorgaand verkeer verdwijnt immers in de tunnel onder het centrum en dat betekent dat er bovengronds ruimte ontstaat voor iets nieuws. Momenteel onderzoeken ontwerpers hoe het centrum van Helchteren eruit kan zien. Studenten van de UHasselt helpen daarbij, door in dialoog te gaan met inwoners, het gemeentebestuur en de ontwerpers.
Project Kerkepad
Dit project focust op de omgeving van de Kerkstraat en Maastrichtsestraat. De groep van zes studenten wil een statement maken over de soms gevaarlijke verkeerssituatie. Daarom vormen ze op woensdag 27 september, in de namiddag, de straten tijdelijk om tot speelstraat. Zo kunnen ouders en kinderen ervaren hoe een verkeersvrije schoolomgeving eruit ziet.
Project Begijnenplein
Het Begijnenplein is vandaag geen uitnodigende plek en wordt vooral gedomineerd door verkeer. In de toekomst moet het plein volgens het Masterplan Helchteren een belangrijke rol spelen. Een team van zeven masterstudenten kreeg daarom de opdracht om de kwaliteiten van het plein in de verf te zetten. Ze dachten na over de mobiliteit van fietsers en wilden een aangename ontmoetingsplaats creëren. Daarbij verliezen ze auto’s en vrachtwagens niet uit het oog. Op donderdag 28 september stellen de studenten hun ideeën voor op het Begijnenplein. Ook de buurt en voorbijgangers zijn welkom vanaf 15 uur.
Op donderdag 28 september start om 17 uur een wandeling langs beide projecten vanaf De Pastorie in Helchteren (Helzoldstraat 5).