Het project Noord-Zuid Limburg kreeg een subsidie van 1 miljoen euro van de Vlaamse Regering. Daarmee zullen we samen met de gemeente Houthalen-Helchteren, de gemeente Zonhoven, de stad Peer en de provincie het watersysteem in de regio versterken. Op korte termijn zal dus worden gewerkt aan drie concrete projecten in drie verschillende beekvalleien langs de Noord-Zuidverbinding. De subsidie kadert in de Lokale Gebiedsdeals Droogte, die de strijd tegen waterschaarste in Vlaanderen ondersteunen.
Het Complex Project Noord-Zuid Limburg gaat over meer dan mobiliteit alleen. Eén van de ambities die we samen met alle belanghebbenden formuleerden, was “de unieke natuurgebieden zoveel mogelijk in stand houden en waar mogelijk zelfs versterken en beter met elkaar verbinden”. Met de subsidie van de Vlaamse Regering kunnen we die ambitie en het gebiedsprogramma op een aantal locaties in de regio al deels waarmaken. Dat is een hefboom om de water- en droogteproblematiek ook elders in de omgeving van Noord-Zuid Limburg op te nemen.
We werkten voor de subsidieaanvraag zes projecten uit: de valleien van de Roosterbeek in Zonhoven, de Groenstraatbeek/Rodebeek in Houthalen-Helchteren, de Dommel in Peer, de Eindergatloop in Lommel, de Dommel in Pelt en de Mangelbeek in Houthalen-Helchteren. Dat deden we samen met de betrokken gemeenten en de provincie Limburg. De eerste drie projecten werden uiteindelijk geselecteerd door de Vlaamse Regering in de Lokale Gebiedsdeals Droogte.
De valleien van de Roosterbeek in Zonhoven en de Groenstraatbeek/Rodebeek in Houthalen-Helchteren doorkruisen de huidige en de toekomstige N74. De vallei van de Dommel in Peer is dan weer een belangrijke beekvallei in het impactgebied van het project Noord-Zuid Limburg. In die drie beekvalleien worden tussen 2023 en 2026 ingrepen gedaan om de infiltratie, de waterbuffering en het vertraagd afvoeren van water te verbeteren. De water- en droogteproblematiek en de kwalitatieve ruimtelijke inrichting worden zo samen aangepakt. Dat zorgt er niet alleen voor dat het toekomstige infrastructuurproject verder kan bouwen op een reeks gerealiseerde maatregelen en versterkte beekstructuren, maar dat ook de andere opgaves en winsten (rond kernversterking, mobiliteit, open ruimte of beleving) een stevige duw in de rug krijgen.