Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, en Vlaams minister van Omgeving, Zuhal Demir, maakten op vrijdag 22 april het nieuws bekend: het voorkeursbesluit van het Complex Project Noord-Zuid Limburg werd definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Er komen twee tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren en een elektrische trambus van Noord-Limburg tot Hasselt. Deze oplossing is ontstaan uit uitgebreid en geïntegreerd onderzoek en een intense dialoog met een grote groep belanghebbenden. Nu zal het alternatief verder uitgewerkt worden tot een concreet en uitvoerbaar project en de verwervingsprocedure start op. Ook in die volgende stappen blijven samenwerking en dialoog met alle betrokkenen belangrijk.
Alle reacties uit openbaar onderzoek uitvoerig geanalyseerd en beantwoord
De 54 reacties die werden ingestuurd tijdens het openbaar onderzoek - dat liep van 22 december 2021 tot en met 19 februari 2022 - zijn grondig geanalyseerd. De meeste reacties spreken zich louter uit voor of tegen het voorkeursalternatief, zonder nadere argumentatie. Daarnaast wordt in tal van reacties een appreciatie uitgesproken voor de open en geïntegreerde procesaanpak. De andere reacties bevatten vragen over de oost-westverbindingen, het aantal baanvakken, de capaciteit van de tunnels, en de impact van het voorkeursalternatief. Alle reacties werden uitvoerig beantwoord in de antwoordennota die, samen met het voorkeursbesluit en de andere documenten, op de projectwebsite noordzuidlimburg.be te vinden is. Op basis van die antwoordennota maakte de Vlaamse Regering de definitieve beslissing.
Totaaloplossing
Het resultaat is dus gekend: er komen twee tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren voor het doorgaande verkeer. Voor het hoogwaardig openbaar vervoer wordt een trambus voorzien van Noord-Limburg tot Hasselt. Maar dit dossier gaat over meer dan mobiliteit alleen. Naast het mobiliteitsaspect heeft de gekozen oplossing ook een positieve impact op de leefbaarheid, natuur en landbouw. Er komt namelijk ook ruimte voor waardevolle natuur en ecologische verbindingen. De Noord-Zuid zal vlot en veilig functioneren ondergronds, én bovengronds zal de Grote Baan geen onveilige barrière meer zijn. Het plan voor de Noord-Zuid is een totaaloplossing.
Uitwerkingsfase start op
Nu wordt verder gewerkt naar een concreet en uitvoerbaar project tegen 2024. In de volgende fase worden de uitvoeringswijze bepaald, de vergunningen voorbereid en er wordt verder onderzocht hoe we omgaan met de impact van het voorkeursalternatief op onder andere het omliggende wegennet. Daarbij willen we ook blijven inzetten op dialoog en samenwerking met alle belanghebbenden.
Begeleiding bewoners en handelaars Grote Baan wordt verdergezet
In de uitwerkingsfase wordt de verwervingsprocedure gestart van de gebouwen en woningen die binnen de voorlopige en indicatieve contour van de infrastructurele ingreep vallen. Samen met het voorkeursbesluit werd er ook een begeleidingsplan met flankerende maatregelen goedgekeurd om bewoners, zowel eigenaars als huurders, en ondernemers te ondersteunen bij het zoeken naar een nieuwe woning of handelspand. Binnenkort ontvangen ze een persoonlijke brief in de bus met meer informatie over het verwervings- en begeleidingstraject.
Lees de documenten via deze link.