Ontwerp Projectbesluit NZL – Fase 1

De documentenbundel van het Ontwerp Projectbesluit NZL – Fase 1 omvat volgende componenten (klik op de onderlijnde links om de documenten te raadplegen en/of te downloaden):

  1. Het hoofddocument
    In het hoofddocument lees je de situering en doelstellingen van het project en de mogelijke doorwerking en rechtsgevolgen. Het hoofddocument heeft de volgende bijlagen: ADC-toets (Habitat en VEN) voor impact op Natura 2000-natuurgebied, de structuurschets voor de zone Houthalen-Helchteren en de ontwerp projectcontour. Daarnaast maken ook de antwoordennota en adviezenbundel deel uit van deze bijlagen.

  2. De ontwerprapporten geïntegreerd effectenonderzoek en synthesenota

    • Ontwerp Milieueffectrapport (MER)
      Een onafhankelijk team van deskundigen heeft de effecten van het project op mens en milieu onderzocht, op project- en planniveau. In deze documenten vind je ook de Passende Beoordeling en Verscherpte Natuurtoets.

    • Niet-technische samenvatting MER
      Van het MER werd ook een niet-technische samenvatting geschreven.

    • Richtlijnen MER
      De dienst bevoegd voor milieueffectenrapportage gaf richtlijnen mee over de informatie die in het MER opgenomen moet worden.

    • Geactualiseerde compensatienota
      De compensatienota geeft een overzicht van de natuur- en boscompensatie die nodig is voor dit project.

    • Ontwerp synthesenota
      De conclusies uit het geïntegreerd effectenonderzoek zijn gebundeld in de synthesenota.

  3. De Projectomschrijving
    De Projectomschrijving is een gedetailleerde en geïntegreerde omschrijving van het project en bestaat uit drie onderdelen: (1) omschrijving projectgebied ABC, (2) omschrijving deelzone B – segmenten, (3) omschrijving deelzone B – systemen en principes.

  4. De omgevingsvergunning

    • Verantwoordingsnota
      De verantwoordingsnota bevat een aantal hoofdstukken met achtergrondinformatie bij de omgevingsvergunning. Ze omschrijft onder meer de aanleiding, doelstellingen en fasering van het project, de geldende wetgeving en de milderende maatregelen naar aanleiding van de MER-studie.

    • Plannen en foto’s
      Bij het onderdeel dat geldt als omgevingsvergunning horen verschillende technische plannen, detailtekeningen en foto’s van de nieuwe wegenis, de tunneldienstgebouwen, de brugconstructies en de (eco)tunnels, ...

    • Archeologie
      De archeologische onderzoeken bestuderen de mogelijkheid om archeologisch waardevolle sites aan te treffen binnen het projectgebied. In de archeologienota worden aan de hand van de reeds verzamelde informatie maatregelen opgesteld om de archeologische kennis te bewaren. Aangezien we tunnels gaan bouwen is het ook belangrijk om voorafgaand na te gaan hoe groot de kans is dat zich in de ondergrond niet-gesprongen conventionele en/of toxische explosieven (CTE) bevinden. Zo kunnen we de werken uitvoeren met een zo klein mogelijk risico voor de veiligheid.

    • Sloopopvolgingsplan (SOP)
      Voor het project zal de bestaande wegenis gesloopt worden. Het sloopopvolgingsplan bevat een omschrijving van de materialen en afvalstoffen die tijdens de sloop zullen vrijkomen, op basis van een reeks boringen. Daarnaast bevat het dossier adviezen over hoe de sloop op te volgen.

    • Water
      Dit onderdeel bevat een waternota met de verplichte watertoets, en de aanpassingen aan de verschillende waterlopen in het gebied (‘machtigingen’). Een watertoets toont aan dat de impact van het project op het watersysteem beperkt wordt. Een advies van de beheerder van de waterlopen hebben we nodig omdat werken aan een waterloop gevolgen kunnen hebben voor de waterafvoer van de waterloop. De bevoegde adviesinstantie heeft inhoudelijk advies gegeven op dit document.

    • Boscompensatie
      Om evenveel bos te behouden in Vlaanderen moet de ontbossing die nodig is voor het project, gecompenseerd worden. De nota boscompensatie toont waar en hoe we nieuwe bomen zullen aanplanten. De bevoegde adviesinstantie heeft dit document goedgekeurd.

    • Vegetatiewijzigingen
      Natuur en landschap staan onder grote druk. Daarom zijn bepaalde wijzigingen aan vegetaties of kleine landschapselementen verboden of vergunningsplichtig. Met dit document worden deze wijzigingen aangeduid en geven we aan hoe we hiermee omgaan. De bevoegde adviesinstantie heeft dit document goedgekeurd.

    • Afwijking vrije stroken langs autosnelweg E314/A2
      Er gelden strikte regels over het bouwen in een zone van 10 en 30 meter rondom de autosnelweg E314/A2. Om de infrastructuur veiliger en efficiënter te maken, moeten we binnen deze zone bouwen. Deze nota beschrijft daarom welke werken er noodzakelijk zijn in die zone en waarom. De bevoegde adviesinstantie heeft inhoudelijk advies gegeven op dit document.

    • Ingedeelde inrichtingen en activiteiten (milieuluik)
      De omgevingsvergunning is nodig voor een aantal activiteiten en inrichtingen die mogelijk effect hebben op mens en milieu. Denk aan het lozen van afval- en koelwater en de opslag van ontvlambare stoffen, maar ook de installatie van verbrandingsmotoren, elektriciteitsproductie, koelinstallaties, luchtcompressoren en airconditioning in de tunnel.

  5. Geïntegreerde beslissingen

    • Zaak der wegen
      Dit is een beslissing van de gemeenteraad over de ligging, de breedte en de uitrusting van een gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.

    • Gedeeltelijke opheffing beschermd landschap ‘Ter Dolen’
      De nieuwe Noord-Zuidverbinding vraagt iets meer ruimte dan de huidige Grote Baan. Daarom is een minimale inname van het beschermd cultuurhistorisch landschap ‘Omgeving van Waterslot Ter Dolen’ (kortweg: ‘beschermd landschap Ter Dolen’) onvermijdelijk. Deze zone wordt uit de bescherming gehaald.

  6. Het GRUP
    De documenten voor de bestemmingswijzigingen in Houthalen-Helchteren en de opheffing van de reservatiestrook maken deel uit van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP). Het gaat om grafische plannen, stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota en een register. Het register bevat de percelen waarop een bestemmingswijziging wordt doorgevoerd die aanleiding kan geven tot een planschadevergoeding, een planbatenheffing, een kapitaalschadecompensatie of een gebruikerscompensatie.

Het volledige dossier van het Ontwerp Projectbesluit NZL – Fase 1 kan je raadplegen en downloaden via deze link (2,5 GB). Je hoeft je niet aan te melden of in te loggen om het volledige dossier te downloaden. Klik onderaan in het dialoogvenster op “Of ga met alleen de download door”.

Over het Ontwerp Projectbesluit – Fase 1 liep een openbaar onderzoek van 28 mei 2024 tot en met 27 juli 2024.