Verwerving bedrijf of handelszaak

Op 8 oktober 2021 ontving je een brief met de aankondiging dat de realisatie van de Noord-Zuid zo goed als zeker impact heeft op je bedrijf of handelszaak in eigendom. Naar aanleiding hiervan gingen we al met jou in gesprek. Op 22 april 2022 keurde de Vlaamse Regering het voorkeursbesluit definitief goed, waarover je een brief ontvangen hebt. Dit wil zeggen dat je de mogelijkheid hebt om je eigendom minnelijk te verkopen aan de overheid. Je dient deze vrijwillige verwervingsprocedure zelf op te starten. We lichten je hieronder de procedure toe.  

Mogelijkheid tot opstart vrijwillige verwerving van je bedrijf of handelszaak in eigendom

Als eigenaar kan je de procedure van een vrijwillige verwerving opstarten door het online formulier in te vullen dat je vindt via de link in de brief die je ontving in april 2022. Indien je jouw eigendom verhuurt, dan vragen wij je om de huurder te informeren als je de procedure van vrijwillige verwerving opstart. Het lopende huurcontract zal in dat geval gewoon doorlopen tot aan de eigenlijke eigendomsoverdracht. De huurder zal zeker tot begin 2025 gebruik kunnen maken van het pand.

De volgende stap in het verwervingsproces is de schatting van jouw eigendom, bedrijf en/of handelszaak. Na de opstart van de verwerving zal je daarom meer informatie ontvangen over het plaatsbezoek door de schatter-onderhandelaar. Vragen rondom het proces van vrijwillige verwerving, de timing van de vervolgstappen en jouw situatie kan je tijdens deze afspraak stellen. 

Volgende stappen*

Op 22 april 2022 werd het voorkeursbesluit definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Vanaf dat moment kunnen eigenaars van de betrokken bedrijven of handelszaken vragen om een vrijwillige verwerving op te starten. De dienst vastgoedtransacties start dan een individueel traject op.

  • 2022:

    • 22 april: Goedkeuring voorkeursbesluit en begeleidingsplan door Vlaamse Regering, opstart verwervingsprocedure, opstart begeleiding door CityD-WES

    • Vanaf 22 april: Eigenaars geven het initiatief om vrijwillige verwerving op te starten door het formulier in te vullen.

    • Eerste gesprekken met de trajectbegeleider van CityD-WES.

    • Na het gesprek met de trajectbegeleider neemt de dienst vastgoedtransacties contact op met eigenaars voor een plaatsbezoek.

  • 2023-2024

    • De dienst vastgoedtransacties start de onderhandelingen. Indien er een akkoord bereikt wordt over het bedrag, wordt de authentieke akte opgemaakt en verleden. Bij het verlijden van de akte gebeurt de eigendomsoverdracht en na het verlijden van de akte ontvangen de eigenaar en eventuele huurder de overeengekomen vergoeding.

  • 2025: verhuizingen en sloop 

    • Begin 2025: ten vroegste verhuizing huurders 

    • Zomer 2025: ten vroegste verhuizing eigenaren 

    • Najaar 2025: sloop 

  • 2026: start werken

* De timing is indicatief.

Meer informatie over de procedure van Noord-Zuid Limburg vind je terug op de pagina procedure en timing.

OPSTART ONDERSTEUNING BIJ ZOEKTOCHT HANDELSPAND

Samen met het voorkeursbesluit werd er ook een begeleidingsplan voor Noord-Zuid Limburg goedgekeurd om bewoners en ondernemers te ondersteunen bij het zoeken naar een nieuwe woning of handelspand. Dit begeleidingsplan kan je hier raadplegen.

Het gespecialiseerde bedrijf CityD-WES, i.s.m. Studio Levier, zal ondernemingen die dat wensen, ondersteunen bij het zoeken naar een nieuwe locatie voor hun bedrijf of handelszaak. Het team van de trajectbegeleider zal in dialoog gaan met de betrokken bedrijven en handelaars over onder andere de impact op hun perceel en de randvoorwaarden van de nieuwe locatie. Het zal actief meezoeken naar oplossingen voor een nieuwe vestiging en de vergunbaarheid ervan aftoetsen. Tijdens het hele traject blijft het team het vaste aanspreekpunt voor bedrijven en handelszaken die volledig verworven moeten worden en werkt het nauw samen met de betrokken organisaties, de gemeente Houthalen-Helchteren en de Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

CityD-WES voert hiervoor gesprekken met betrokken bedrijven om meer inzicht te krijgen in de werking van de onderneming en de wensen en noden. Indien je een dergelijk gesprek wenst, dan kan je een afspraak maken door contact op te nemen met trajectbegeleider Jan Boots, ondersteund door Kirsten Blanckaert, via onderstaande contactgegevens:

Verloop schatting

De eerste stap in de verwervingsprocedure is een schatting van je eigendom. Daartoe zal een schatter- onderhandelaar van de dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid je telefonisch contacteren vanaf juli ‘22, om een afspraak te maken voor een plaatsbezoek en een schatting. Alleen deze officiële schatting gebeurt in opdracht van De Werkvennootschap en is op kosten van de Vlaamse Overheid. Je kan deze officiële schatter herkennen door hun legitimatie te vragen. Mocht je daarover twijfelen, dan kan je altijd contact opnemen via 0800 202 49.

Het staat je uiteraard steeds vrij om een tweede schatting te laten doen. Deze eigen schatting is dan wel op eigen kosten en op eigen risico. Mogelijk bieden andere schatters daarom hun diensten bij je aan. Zij werken niet in opdracht van de Vlaamse Overheid en de kosten hiervoor zijn voor je eigen rekening. We adviseren dan ook om altijd vooraf een prijsinschatting op te vragen voor hun diensten zodat je niet met onvoorziene kosten en risico’s geconfronteerd wordt.   

Verschil tussen een minnelijke verkoop en onteigening

Bij een minnelijke verkoop komen de eigenaar en de dienst vastgoedtransacties tot een akkoord over de vergoeding die de eigenaar krijgt. De commissaris bezegelt de verkoop met een authentieke akte. Kwamen ze niet tot een akkoord? Dan gaat het om een gerechtelijke onteigening. De zaak komt voor bij de vrederechter zodra het definitieve onteigeningsbesluit is gepubliceerd. De rechter bepaalt vervolgens het bedrag van de onteigeningsvergoeding. Deze vergoeding is, net als bij de minnelijke verkoop, gebaseerd op de huidige verkoopswaarde van de betrokken eigendom.  

Vragen?

Heb je nog vragen of bezorgdheden? Dan kan je ons bellen op het nummer 0800 202 49 of een mail sturen naar info@noordzuidlimburg.be. Wil je liever een persoonlijk gesprek met een van de Noord-Zuidmedewerkers? Dan kan je een afspraak maken via www.noordzuidlimburg.be/infopunt.